top of page

Jak przetrwać w trudnym świecie handlu elektronicznego? Unikaj błędów rujnujących biznesy

Zaktualizowano: 21 kwi 2023

Jeśli czytasz ten artykuł, to z pewnością próbujesz odkryć tajniki sukcesu związanego

e-commerce i chcesz uniknąć błędów, które mogą zrujnować Twój biznes. Dowiedz się, jakie kroki popełnili Twoi poprzednicy, które doprowadziły ich do klęski. Zebrałam też historie, które umożliwią osiągnięcie sukcesu w postaci zwiększenia zarobków. Zapraszam do przeczytania tekstu.


E-commerce problemy

Przepis na sukces w e-commerce

Każdy przedsiębiorca rozpoczynający biznes marzy o osiągnięciu sukcesu. Nie ma jednego wzorcowego marzenia tak samo, jak nie ma jednej, uniwersalnej recepty na osiągnięcie sukcesu. Kierując się jednak poniższymi wskazówkami, będziesz bliżej jego osiągnięcia. Co więc należy robić, aby wyróżnić się w sprzedaży internetowej?

  1. Stwórz przyjazną i profesjonalną stronę internetową W jednej z książek przeczytałam, że Twoja strona internetowa jest jak Twój dom. Zapraszasz do niej gości (w tym przypadku klientów) i chcesz, żeby czuli się oni jak najlepiej. Dobre wrażenie możesz uzyskać przez przejrzyste i estetyczne wnętrze (wygląd strony www, sklepu, platformy). Używaj zdjęć wysokiej jakości, dobierz kolorystykę, żeby oddawała profesjonalny charakter oraz stosuj klarowne opisy produktów. Zadbaj, aby czas ładowania był jak najkrótszy i wszystkie opcje działały bez zarzutów.

  2. Zadbaj o bezpieczeństwo transakcji Ważne jest, aby zapewnić klientom bezpieczeństwo podczas składania zamówień i dokonywania płatności. Nie oszczędzaj na narzędziach związanych z bezpieczeństwem. Jeśli nieszczelne systemy nadwerężą zaufanie Twoich klientów, to z pewnością nigdy już nie wrócą do Twojego sklepu.

  3. Zadbaj o obsługę klienta Przypomnij sobie swój ostatni kontakt z obsługą klienta. Twoje wrażenie, dobre lub złe, nie odnosi się zapewne do osoby, która Cię obsługiwała, ale do całej marki, z której miałeś do czynienia. Twoja opinia sprawi, że wrócisz lub nie, do sklepu internetowego. Zadbaj więc o dobre przeszkolenie swoich pracowników, którzy będą odpowiadać na pytania klientów i rozwiązywać ich problemy. Nawet najlepszy produkt nie będzie się dobrze sprzedawał, jeśli zaniedbasz obsługę klientów. Otrzymujesz pytanie- musisz na nie odpowiedzieć w jak najkrótszym czasie, rzeczowo i dokładnie.

  4. Zadbaj o marketing Możesz mieć najlepszy produkt na świecie, ale jeśli nikt o nim nie będzie wiedział, to też go nie kupi. Zadbaj o odpowiednie promowanie swojej oferty, dzięki czemu dotrze do większej liczby potencjalnych klientów. Przedstaw go w sposób atrakcyjny, a Twoja firma uzyska większe zasięgi. Zawsze skupiaj się na oczekiwaniach i potrzebach Twoich klientów, staraj się trafić w ich gusta, rozwiązuj ich problemy.

  5. Zapewnić szybką i sprawną dostawę zamówień Zamawiasz prezent dla mamy przez internet z odpowiednim wyprzedzeniem, a on i tak nie dotarł na czas? Jakie emocje Ci towarzyszą? Niezadowolenie, rozczarowanie, a może złość? Nie przysparzaj swoim klientom dodatkowych problemów i zawodów. Zadbaj, aby zamówienia były dostarczane na czas, co zwiększy zadowolenie klientów, którzy będą wystawiać Ci pozytywne opinie i wrócą, wiedząc, że oferujesz solidne produkty.

Próbując osiągnąć sukces, możesz napotkać na swojej drodze różne problemy. Warto je poznać, wtedy łatwiej jest im zapobiegać. Zapoznaj się z nimi i nie dawaj powodów klientom, aby kupowali u Twojej konkurencji.


Najczęściej popełniane błędy w e-commerce

  1. Bezpieczeństwo i ochrona danych osobowych klientów Jeśli chcesz być bardziej wiarygodny dla klientów, zadbaj o ochronę ich danych. Często "wycieki" danych są spowodowane przez hakerów, którzy wykorzystują luki w zabezpieczeniach firm lub phishing, aby uzyskać dostęp do danych osobowych. Firmy powinny być świadome zagrożeń i stosować odpowiednie zabezpieczenia, aby zminimalizować ryzyko kradzieży danych osobowych swoich klientów. Zdarzają się jednak świadome przekazywania danych, jak wielka afera z 2018 roku, gdzie Facebook przekazał Cambridge Analytica ( firmie, z której usług korzystali organizatorzy kampanii wyborczej Donalda Trumpa) dane 87 milionów użytkowników bez odpowiedniej zgody. Jeśli, więc nie jesteś następcą Facebooka, to wystrzegaj się takich posunięć, bo może wpłynąć to bardzo negatywnie na Twój wizerunek.

  2. Problemy z zarządzaniem zapasami i utrzymaniem odpowiedniego poziomu magazynowego Deklaracja posiadania przez Ciebie towaru powinna być zgodna ze stanem rzeczywistym. Jeśli obiecasz klientowi towar, którego nie masz, to możesz liczyć się tylko z negatywnymi konsekwencjami. Zapewnij, więc odpowiednią ilość oferowanego towaru, zapewniaj stany minimalne i przede wszystkim nie oferuj towaru, którego nie możesz dostarczyć. W zarządzaniu magazynami i towarem mogą pomóc systemy informatyczne, które pokazują ich stan w czasie rzeczywistym. To bardzo pomoże budować Twój rzetelny wizerunek.

  3. Problemy z płatnościami Klienci korzystający z e-commerce w wyjątkowy sposób ufają swoim dostawcą, ponieważ najczęściej płacą za towary z góry, przed jego otrzymaniem. Takie transakcje budują zaufanie i relacje klient-dostawca. Jeśli posiadasz regulamin na temat zwrotów towarów, to też pilnuj terminów, jakie tam zawarłeś. Ostatnio napotkałam artykuł, gdzie popularny sklep z odzieżą premium spod Poznania nie dokonywał zwrotów gotówki za oddane produkty. Sklep musiał srogo tłumaczyć się z takiego postępowania, gdyż problem został podniesiony na ramach lokalnych mediów. Zamówienia zmalały, a w różnych kręgach mówiono, że problem z wypłacalnością jest spowodowany upadkiem sklepu.

  4. Problemy z optymalizacją i personalizacją doświadczeń klienta Czy zakładając sklep, zdefiniowałeś, dla kogo przeznaczone są Twoje produkty? Może Twoją grupą docelową są ludzie starsi, a grafika Twojej strony przypomina kreskówkę dla małolatów. A może jest zupełnie odwrotnie? Zastanów się, dla kogo sprzedajesz i co na nich działa.

  5. Problemy z regulacjami i przepisami dotyczącymi handlu elektronicznego Być może podjąłeś decyzję o założeniu sklepu internetowego bardzo spontanicznie. Pamiętaj jednak, że prowadzenie takiego typu działalności wiąże się z pewnymi obowiązkami. Handlując elektronicznie, powinieneś przestrzegać przepisów, aby uniknąć kar i odpowiedzialności prawnej. Poniżej przedstawiam kilka przykładów ważnych przepisów, które mogą dotyczyć firm handlujących elektronicznie:

  • RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych) - obowiązuje w Europie i reguluje sposób gromadzenia, przetwarzania i przechowywania danych osobowych.

  • Ustawa o ochronie danych osobowych- obowiązuje w Polsce i reguluje sposób gromadzenia, przetwarzania i przechowywania danych osobowych

  • Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną- obowiązuje w Polsce i reguluje zasady świadczenia usług drogą elektroniczną oraz zasady komunikacji z klientami

  • Ustawa o prawach konsumenta- obowiązuje w Polsce i reguluje prawa i obowiązki stron w transakcjach konsumenckich

  • Ustawa o ochronie praw konsumentów- obowiązuje w Polsce i reguluje prawa i obowiązki stron w transakcjach konsumenckich.

Osiągnięcie sukcesu w handlu internetowym to nie lada wyzwanie. Duża ilość konkurencji powoduje, że trzeba się szczególnie wyróżnić, by klienci wybrali właśnie nas. Zastosuj powyższe zalecenia i unikaj wspomnianych błędów, a z pewnością nie doprowadzisz swojego biznesu do ruiny. Wręcz przeciwnie, Twoje produkty staną się pożądane, a Ty znacznie zwiększysz swoje zyski.

160 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


bottom of page