Jakie negatywne ryzyka może przynieść duży klient dla małego przedsiębiorstwa?
- growIT now
- 21 gru 2022
- 3 minut(y) czytania
Zaktualizowano: 21 kwi 2023
Pierwszą część rozważań na temat ryzyk, które niesie szybki rozwój firmy, przedstawiłam w poście:

Jest ich jednak tak wiele, że postanowiłam kontynuować temat i opiszę więcej problemów, jakie możesz napotkać przy nieprzewidzianym i nieplanowanym rozwoju.
Spadną Twoje zyski ze sprzedaży
Twoje portfolio zaczyna się rozrastać. Masz coraz więcej produktów. Oczywiście podczas wprowadzania na rynek przeliczyłeś, ile będzie Cię kosztować ich produkcja lub pozyskanie i ustaliłeś daną marżę. Sytuacja na rynku jest jednak dynamiczna i dużo dostawców podnosi swoje ceny. Ty również powinieneś uwzględnić te zmiany w swoich zestawieniach. Jak teraz sprawdzasz, o ile powinieneś podnieś swoje ceny?
a) Przeliczasz każdy produkt według nowej ceny i dodajesz wcześniej przyjętą marżę.
b) Zarządzasz podwyżkę na wszystkich produktach o X% i liczysz, że powinno Ci się to opłacić.
Patrząc obiektywnie, opcja „a” wydaje się rozsądniejsza, natomiast czy masz odpowiedniego pracownika, żeby to zrobił? Ile zajmie mu takie przeliczanie? Widząc dynamikę zmian cen niektórych produktów (np. paliwa, stali) możesz nie nadążyć kalkulować. Decydujesz się, więc na opcje „b”, licząc, że jakoś to będzie. Zamiast oddawać swój los w ręce przypadku, weź sprawy w swoje ręce.
Zainwestuj w system informatyczny, który jest świetną pomocą w zarządzaniu cenami, na niestabilnym rynku. Nowoczesne rozwiązania umożliwiają uzyskanie obliczeń w kilka sekund. Zmieniasz cenę, a system sprawdzi, jak to wpłynie na koszt produkcji czy dystrybucji. A co ważne- Twoje decyzje zawsze będą uzasadnione. Dzięki temu będziesz mógł konkurować z innymi dostawcami, gdyż dokładnie i od ręki wiesz jakie konsekwencje mają Twoje działania. Nawet jeśli podnosisz cenę, to możesz szczegółowo wytłumaczyć klientom, z czego to wynika.
Obniżysz jakości produktów
Duża ilość zamówień może negatywnie wpłynąć na ich jakość. Pracownicy zmuszeni pracować szybciej, być może też na większej liczbie asortymentu, mogą częściej popełniać błędy. Pośpiech sprzyja zmniejszeniu dokładności. Technologia może wesprzeć procesy jakościowe. Wyposaż pracowników w tablety, kolektory, ekrany dotykowe by ułatwiały ich pracę. Zarządź, by po każdej spakowanej paczce odznaczali tę informację w systemie. Wyświetl na ekranach kolejkę zamówień do wysyłki. Korzystaj z kolektorów, by ewidencjonować ruchy magazynowe.
Mniej błędów jakościowych = więcej zadowolonych, lojalnych klientów. Każda reklamacja to Twój koszt. Zaoszczędź na błędach jakościowych.
Zmniejszysz szanse na kolejne zamówienia
Historia Twoich klientów leży w folderach u Twoich pracowników. Jeśli oni nie zauważą analogii, że Pan Kowalski co roku zamawia u Was opakowania na prezenty, to w tym roku może je kupić gdzie indziej. Natomiast, gdybyś posiadał system CRM z pełną historią zamówień klienta, mógłbyś wysłać Panu Kowalskiemu życzenia wraz z ofertą na opakowania, a również zabawki, które zaczęliście sprzedawać dopiero w tym roku. Zachęcić mógłby go też rabat za lojalność. Przy kilku klientach łatwiej zapamiętać jest szczegóły. Natomiast, gdy klientów jest więcej, nie ma możliwości, że czegoś nie pominiesz. Nie marnuj swoich szans!
Utopisz pieniądze w zapasach
Im więcej klientów, tym większą ilością towaru musisz zarządzać. Załóżmy, że Twój towar ma datę przydatności lub czas składowania negatywnie wpływa na jego jakość. Zakładając, że masz dużo zamówień, a pracownicy jeszcze nie przywykli do takiego tempa pracy, ułatwiają sobie życie. Biorą pierwszy towar, który mają pod ręką, żeby tylko wyrobić się z terminami. A stary towar leży i traci swoją wartość.
Są jednak technologie, które umożliwiają wydawanie towarów według np. FIFO lub innych przyjętych metod. Dzięki nim możesz ograniczyć marnowanie się towarów i optymalnie zarządzać swoim magazynem, zyskując przy tym niemałe kwoty. Każdy nierotujący towar to koszt dla przedsiębiorstwa, którego należy się pozbyć.
Digitalizacja przedsiębiorstwa jest skuteczną i zwiększającą konkurencyjność metodą. Twój biznes stanie się bardziej klarowny, a Twoje pieniądze przestaną być marnotrawione. Dzięki oszczędnościom poczynionym na wdrożeniu systemu uzyskasz szybki zwrot tej inwestycji i będziesz pomnażał swój kapitał. Czy to nie dobry przepis na wzrost Twojego przedsiębiorstwa?
Comments